Tip 6. Reactie, de praktijkervaring van Saskia van der Heijden

Informatie verwerken vraagt bij een persoon met dementie meer tijd. Wacht daarom wat langer op een antwoord of een actie. In een gesprek is het van belang om het tempo van spreken aan te passen. Spreek rustig en duidelijk, maar ga hierbij niet fluisteren. Het kan helpen om woorden te ondersteunen met gebaren om zo meer duidelijkheid te geven. Controleer of de persoon met dementie de boodschap heeft begrepen. Saskia van der Heijden, coach onbegrepen gedrag bij Amaliazorg, benadrukt het belang van het controleren van de reactie in onderstaande praktijkervaring.

“Ik heb ooit een medewerker gefilmd tijdens het verzorgen van een bewoner. Toen ze benoemde dat de lift omhoog zou gaan, zei mevrouw ‘Ja!’. De medewerker was bezig om de mat waarin de bewoner lag goed te leggen. Zij zag dus niet de gezichtsuitdrukking van mevrouw tijdens het ‘Ja’ zeggen.

Vervolgens gaat de lift omhoog en mevrouw raakt in paniek. Tijdens het evalueren van de situatie door de beelden te bekijken, liet ik de medewerker dit fragment zien. Ik vroeg of mevrouw haar boodschap had ontvangen. Ze gaf aan dat mevrouw ‘Ja’ zei, maar ze zag tijdens het bekijken van het fragment dat de gezichtsuitdrukking angstig was.

De mevrouw zei ‘Ja’, maar de vraag is of ze de boodschap daadwerkelijk had ontvangen. Vervolgens vroeg ik de medewerker of ze me kon vertellen wat ze de volgende keer anders zou doen. Ze gaf aan dat ze naast het antwoord dat iemand haar geeft, ze in het vervolg ook zorgt voor oogcontact of in ieder geval een blik op het gezicht om de uitdrukking erbij af te lezen.”

Delen op Social Media!

Gerelateerde artikelen