Hoe activeer je zorgprofessionals om aan de slag te gaan met digitale hulpmiddelen?

‘Ik wil helpen en zorgen voor cliënten’, met die doorgebakken mentaliteit zijn veel zorgprofessionals aan het werk. Een hart voor de zorg en cliënt. Welke plek krijgen technologische hulpmiddelen in de zorg voor cliënten als daarmee de zorgverlening veranderd? We spreken met Charlotte Uil-Perdon (Adviseur Innovatie) en Bente van Pinxteren (Projectmedewerker Innovatie) over de Technologische OntdekPlek bij Vitalis. Een plek waar zorgmedewerkers, bewoners en mantelzorgers van Vitalis digitale hulpmiddelen kunnen lenen.
Handig! Daar willen wij álles over weten.


Wat houdt de Technologische Ontdekplek precies in?

Charlotte: “De Technologische Ontdekplek is twee jaar geleden gestart als een loket waar cliënten en medewerkers technologieën konden uitproberen. Om collega’s te informeren over de digitale hulpmiddelen organiseren we regelmatig een Innovatiemarkt. Collega’s willen producten toch vaak zien en voelen. Eerst was het echt alleen een fysiek loket, nu ontwikkelen we ook een online versie.”

En welk digitale hulpmiddel is het meest populair?

Bente: “Met stip op nummer één is dat toch wel de Robotkat. Vooral op Psychogeriatrische locaties wordt hij veel ingezet. Je zet de kat neer en het werkt. Er is geen implementatie voor nodig. Daarnaast is zorgrobot Tessa erg populair. We zijn met 4 Tessa robots gestart, inmiddels hebben we er 22 binnen Vitalis.”

Kunnen jullie vertellen hoe nieuwe digitale hulpmiddelen geïmplementeerd worden bij Vitalis?

Bente: “Iedereen kan de trigger zijn om de innovatie van een digitale hulpmiddel te starten. Iedereen heeft invloed op het proces. Als een medewerker een innovatie aandraagt gaan we in een testfase onderzoeken of andere cliënten en medewerkers het willen aanschaffen. Als het experiment positief is, dan gaat er een voorstel naar de Innovatieraad. De projectleiders bekijken daarna of de innovatie aansluit bij de innovatiestrategie en interne processen van Vitalis. Samen bekijk ik met hen en de leverancier welke informatie medewerkers nodig hebben om het digitale hulpmiddel te gebruiken.”

Wat vraagt de inzet van digitale hulpmiddelen van medewerkers?

Charlotte: “We richten ons in eerste instantie op medewerkers die enthousiast zijn en digitale vaardigheden hebben. Het vraagt om een tijdsinvestering naast hun reguliere werkzaamheden. Het is vaak even uitproberen, metingen doen en met het team bespreken. Soms krijgen we terug dat medewerkers het lastig vinden om het team mee te krijgen; Ik ben enthousiast, maar hoe krijg ik andere collega’s mee?”

Hoe eerder wij aan tafel zitten, hoe beter de cliënt geholpen kan worden.

Bente vult haar aan: “We merken dat bij bestaande zorgcases digitale hulpmiddelen lastiger in te zetten zijn. Vaak ervaren medewerkers en/of familie een drempel en vullen ze het voor de cliënt in: ‘Oh, nee dat wil moeder toch niet.’ We merken ook dat er veel bestaande structuren zijn. Zorgmedewerkers hebben een sterke mentaliteit om zelf te willen zorgen voor de cliënt. Door de inzet van technologieën verandert de vorm van de zorg.”

Charlotte: “Het is vaak echt een kwestie van maatwerk. Kijk, een digitale hulpmiddel inzetten is niet zo spannend. Het is vaak op langer termijn een andere manier van denken bij medewerkers en managers. Wat kan er overgenomen worden en welke zorgvraag kan beantwoord worden door de inzet van technologische hulpmiddelen? In plaats van: IK wil helpen. Het is onze uitdaging om anderen te informeren over wat zij met het digitale hulpmiddel kunnen en wat het precies is. Anders denken vraagt om een intensievere begeleiding. Zo merken we dat het belangrijk is om aanwezig te zijn op de locatie, te coachen en trainen.

Bente: “Het zou mooi zijn als digitale hulpmiddelen meer geïntegreerd zijn in de lesprogramma’s van zorgopleidingen. Nu zijn er aparte opleidingen die zich richten op digitale hulpmiddelen. Zonde. Daardoor merken wij dat net afgestudeerden ook ervaren dat digitale hulpmiddelen ‘iets extra’s’ zijn. Digitale hulpmiddelen worden nog vaak (te) laat als optie aangeboden bij zorgvragen. Terwijl ons doel juist is: hoe eerder wij aan tafel zitten, hoe beter de cliënt geholpen kan worden.”

Op langer termijn ontlasten digitale hulpmiddelen de zorg.

Welke digitale hulpmiddelen zetten jullie nu succesvol in?

Bente: “Op een verpleeghuis locatie hebben we een aantal weken terug een ‘slim gordijn’ geplaatst bij een meneer die altijd zat te wachten op de zorg die voor hem de gordijnen opendeed. Nu kan hij zelf via de bediening van een mobiel apparaat of Google Home de gordijnen opendoen.”
Charlotte: “Een ander mooi voorbeeld is dat robot Tessa in wordt gezet bij een cliënt die onvoldoende drinkt. Tessa geeft aan wanneer het tijd is om wat te drinken. Tessa wordt zo ingezet als preventief hulpmiddel tegen blaasontstekingen.”

Als jullie de voor – en nadelen op een rijtje zetten van digitale hulpmiddelen in de zorg van ouderen. Welke zouden jullie dan noemen?

Bente: “Digitale hulpmiddelen kunnen veel betekenen voor de zelfredzaamheid van ouderen. Ouderen kunnen hiermee de eigen regie behouden en het helpt hen actief te blijven. Op langer termijn ontlasten digitale hulpmiddelen de zorg.”
Charlotte: “Nadelig is dat de implementatie van digitale hulpmiddelen voor organisaties niet vanzelfsprekend is: je hebt bijvoorbeeld te maken met ICT-processen, borging, specifieke kennis, en de enorme krapte bij zorgteams etc. Inbedden vraagt veel energie. Bij Vitalis integreren we het met de centrale thema’s van de organisatie: kwaliteit, zelfredzaamheid, voeding en het reguliere zorgproces.”

Tot slot: Hebben jullie tips voor mantelzorgers die digitale hulpmiddelen willen inzetten in de verzorging van hun naasten?

Bente: “Technologieën hoeven niet ingewikkeld te zijn. Start met simpele dingen, zoals een Dementieklok bedoelt voor mensen die een dag -en nachtritme omdraaien. Mantelzorgers spelen een belangrijke rol binnen Vitalis bij het introduceren van digitale hulpmiddelen bij cliënten. We merken dat er veel op mantelzorgers afkomt zeker bij de groep personen die nog nooit zorg hebben verleent. Ze hebben allerlei vragen, kennen het aanbod van digitale hulpmiddelen niet (goed) en weten niet wat wel /niet werkt. Eerst is veel onbekendheid. Dus mijn tip is: schroom niet om vragen te stellen. Er is zoveel mogelijk! Aan de andere kant zijn wij ons er van bewust: als je niet weet welke digitale hulpmiddelen er zijn, het dan ook lastig is om vragen te stellen, haha!

Delen op Social Media!

Gerelateerde artikelen