Gezond ouder worden: 5 tips om meer te bewegen

Bewegen is de basis voor het behouden van fysieke capaciteiten, mobiliteit en zelfredzaamheid, zo constateert het Loket Gezond Leven, van het RIVM. Bewegen verlaagt het risico op veel verschillende aandoeningen, zowel fysiek als psychisch. Naarmate mensen ouder worden, wordt steeds minder vaak voldaan aan de beweegrichtlijnen. Veel ouderen ervaren fysieke belemmeringen, die een reden vormen om niet of minder te bewegen dan men zou willen. Pijn, niet vol kunnen houden, en problemen met balans zijn hier voorbeelden van. Ook psychische aandoeningen kunnen een reden vormen om minder te bewegen.

Het belang van beweging is echter groot. Belangrijk is vooral om niet eenmalig, maar blijvend meer te bewegen. Zo kunt u winst behalen ten aanzien van gezondheid, mobiliteit en fysiek functioneren. In deze blog worden vijf tips gegeven om meer te bewegen.

1.      Beweeg in dagelijkse activiteiten

Probeer het bewegen niet als losse activiteit te behandelen, maar als onderdeel te zien van allerlei dagelijkse bezigheden. Wanneer u bijvoorbeeld naar de supermarkt gaat, kunt u de auto pakken, maar u kunt er ook voor kiezen om met de fiets te gaan. Op deze manier kost het u weinig extra tijd om te bewegen, maar komt u hier op een dag toch steeds aan toe.

2.      Maak bewegen leuk

De activiteiten die voor de één leuk zijn, zijn voor de andere juist niet leuk. Gelukkig zijn er heel veel verschillende manieren van bewegen, waarbij vast ook iets te bedenken valt, dat bij u past. Het kan bijvoorbeeld aantrekkelijker zijn om door de natuur te wandelen, dan op de hometrainer die op zolder staat. Of als u niet van wandelen houdt, kunt u misschien gaan jeu de boulen in de buurt.

3.      Maak bewegen onderdeel van uw routine

Door bewegen een onderdeel van uw routine te maken, lukt het op den duur makkelijker om blijvend meer te bewegen, zoals het Loket Gezond Leven adviseert. U kunt bijvoorbeeld met uzelf afspreken om twee keer per week ’s ochtends te gaan zwemmen, op vaste dagen. Hoe vaker u iets doet, hoe makkelijker het deel van uw routine zal worden. Het kan daarbij ook helpen om samen met anderen te gaan bewegen.

4.      Beweeg samen

Samen met anderen bewegen is vaak leuker dan alleen bewegen. U kunt elkaar op deze manier ook motiveren om het bewegen vol te houden en dit op vaste momenten te gaan doen. Bewegen biedt daarnaast een mooie kans om eens bij te praten met uw familie en vrienden.

Samen bewegen is vaak het makkelijkst met vrienden familie, maar ook coaches in een sportschool of vrijwilligers zijn vaak bereid om samen met u actief te zijn. Door lid te worden van een jeu de boulesvereniging kunt u bijvoorbeeld ook nieuwe mensen leren kennen om samen mee te bewegen.

5.      Sluit aan bij lokale initiatieven

Nu alles weer open is, zijn er ook genoeg mogelijkheden om aan te sluiten bij initiatieven waarbij ouderen gestimuleerd worden om te bewegen. PSV OldStars is bijvoorbeeld een programma voor 60-plussers waarbij walking football wordt beoefend: een variant op voetbal waarbij deelnemers niet achter de bal aan mogen rennen, maar alleen mogen lopen. Een manier om meer te bewegen, nieuwe mensen te leren kennen en nieuwe herinneringen te maken.

Maar ook bij u in de buurt zijn zeker wat beweeggroepen te vinden. Een makkelijke manier om uw omgeving te verkennen op dit soort initiatieven en meer, is het www.langerthuiskompas.nl. Doorloop vooral de vragenboom eens met het thema ‘Welzijn’ en laat u verrassen. Neem hier zeker eens een kijkje op om te ontdekken wat er in uw regio wordt georganiseerd!

Delen op Social Media!

Gerelateerde artikelen