Dankbaarheid is de kortste weg naar geluk

Onderzoek van Wood et al. (2010) heeft aangetoond dat dankbaarheid een positieve invloed heeft op ons welbevinden, relaties en gezondheid. Zo draagt dankbaarheid bij aan het ervaren van positieve emoties, levenstevredenheid, het ontwikkelen van relaties en het ervaren van minder boze of vijandige emoties.

De focus van dankbaarheid ligt op het waarderen en opmerken van het positieve in de wereld. Voor een deel zit dankbaarheid in onze persoonlijkheid; sommige mensen hebben van nature al de neiging om meer dankbaar te zijn. Maar voor de rest van de mensen waarbij dit niet zo is, is er goed nieuws! Dankbaarheid is namelijk aan te leren door middel van dankbaarheidsoefeningen. Hieronder volgen een aantal oefeningen die je uit kunt voeren.

 

  1. Dankbaarheidsdagboek

Dit is de bekendste en meest gebruikte methode. Het is de bedoeling dat je regelmatig, bijvoorbeeld elke avond, drie tot vijf dingen opschrijft waar je dankbaar voor bent. Schrijf hierbij ook op waarom je er dankbaar voor bent. Dit kunnen kleine dingen zijn, zoals dat de zon scheen of dat iemand de deur voor je open hield, maar ook grotere dingen, zoals je werk, een fijne relatie of een dak boven je hoofd. Je kunt dit lijstje ook met anderen delen, zo sta je nog even extra stil bij de dingen waar je dankbaar voor bent.

  1. Dankbaarheidsbrief

Schrijf een brief aan iemand in jouw leven waar je dankbaar voor bent en benoem wat ze voor jou hebben betekend. Vervolgens kun je de brief voorlezen aan deze persoon, dit garandeert een toename in geluk. Nog beter is om dit vaker te doen, onderzoek heeft aangetoond dat het geluksgevoel zich opstapelde naarmate er meer brieven de deur uit gingen.

  1. Dankmuur

Deze oefening is voor bedoeld voor groepen, zoals families, vrienden of teams. Laat iedereen hun dankbaarheid opschrijven op post-its en hang deze briefjes op een muur. Iedereen mag notities blijven toevoegen en op deze manier de muur van dankbaarheid laten groeien. Loop eens langs de muur en sta stil bij alle mooie dingen waar je dankbaar voor kunt zijn.

  1. Mindfulness

We leven in een snel bewegende samenleving, waarbij we onszelf vaak niet de rust gunnen om stil te staan. Maar hoe kunnen we nu de positieve dingen om ons heen waarderen als we altijd in de hoogste versnelling leven? Volledige aandacht voor de dingen die in het hier en nu plaatsvinden kun je oefenen door middel van mindfulness of yoga. Kijk bij je volgende wandeling eens echt naar de natuur, wat zie je en wat doet dat met je? Of probeer bij je volgende maaltijd wat rustiger te eten, welke smaken proef je op je tong en welke structuur voel je? Door het wat rustiger aan te doen kunnen we het goede leren herkennen en waarderen.

  1. Complimenten

Deel oprechte en welgemeende complimenten uit aan anderen. Om een compliment te geven moeten we eerst het goede in anderen opmerken en waarderen. Hoe meer we het doen, des te meer positieve dingen we zullen zien in de mensen om ons heen en de wereld in zijn algemeen. Dus het is goed voor jezelf, en je laat een ander ook fijn voelen!

 

Delen op Social Media!

Gerelateerde artikelen