3 adviezen voor ouderen bij gesprekken met zorgprofessionals

In gesprekken met zorgprofessionals komen vaak u wensen en behoeften aan bod. Bent u iemand dit uitspreekt of liever op de achtergrond blijft? We geven ouderen aan de hand van 3 stellingen advies om prettig het gesprek aan te gaan met zorgprofessionals.

“Ik zeg maar niks, want de zorgprofessional heeft er voor geleerd.”

Ouderen zijn vaak geneigd om zich op de achtergrond te houden tijdens een gesprek met zorgprofessionals. Het juist belangrijk dat u als oudere informatie geeft. Denk aan de wensen of behoeften die u heeft. Zorgprofessionals kunnen deze informatie meenemen in de zorgverlening naar u en de mogelijkheden voor behandelingen samen met u afstemmen. Voorop staat dat het zo aangenaam wordt voor u.

“Ik ga alleen naar de zorgprofessionals, want ik wil niemand tot last zijn.”

Kent u het gezegde? Met zijn tweeën staat u sterker, dan alleen? Dat geldt ook voor het luisteren. Met twee personen hoort u meer dan één persoon. De ander kan u bijstaan door uw wensen en behoeften beter uit te leggen aan de zorgprofessional en/of door u te helpen de zorgprofessional beter te begrijpen.

“Ik voel mij onderdruk gezet in een gesprek met een zorgprofessional en beslis daarom direct.”

Vervelend dat u druk ervaart in het gesprek met de zorgprofessional. Goed is om dit gevoel uit te spreken richting uw zorgprofessional. Ouderen die behoefte hebben om bedenktijd kunnen hier altijd om vragen. Het is normaal dat u over sommige beslissingen nog even wilt praten of van gedachten wilt wisselen met uw naasten. In vervolgafspraak kunt u bij uw zorgprofessional terug komen op uw beslissing.

Bron: www.beteroud.nl

 

Delen op Social Media!

Gerelateerde artikelen