5 tips om een winterdip te voorkomen

Een winterdip ligt op de loer tijdens deze koude en regenachtige dagen. Dat kunt u voorkomen bij uzelf en bij anderen. U heeft zelf invloed op hoe u met deze donkere en koude dagen omgaat. Om u op weg te helpen geven we u 5 tips:

  1. Vermijd negativiteit en ga voor een dosis positiviteit

    Bedenk van welke dingen u echt kunt genieten? Dan kunnen al hele kleine dingen zitten. Door mentaal hier bewust meer aandacht aan te schenken zult u zich mentaal al wat positiever voelen. Probeer zaken die energie ‘lekken’ te vermijden. Kijk naar wat wel kan. Denk positief.
    Laat u inspireren door bijvoorbeeld dit verhaal van Trudy die werkzaam is op de afdeling Welzijn bij ouderenzorgorganisatie Oktober.

  2. Vitamine D

    Vitamine D zorgt onder meer voor goede werking van de spieren en het immuunsysteem. In de winter staat de zon in Nederland te laag om genoeg vitamine D aan te maken in je huid. In veel gevallen heeft u in de zomer een voorraad vitamine D opgeslagen, waar u de winter mee doorkomt. Het kan per persoon verschillen of het slikken van extra vitamine nodig is. Over het algemeen geldt het advies voor mannen en vrouwen boven de 70 jaar om extra vitamine D te slikken. Overleg dit met uw zorgprofessional. Zij kunnen indien nodig de waarden in uw bloed meten.

  3. Bewegen en ontspannen

    Hoe grijs en donker het ook is, probeer toch naar buiten e gaan. En dan het liefst minimaal een kwartier tussen 11.00 – 15.00 uur wanneer de zon het krachtigst schijnt. Bewegen zorgt ervoor dat u zich fitter en bewegen verlaagt ook de kans op bijvoorbeeld overgewicht en hart- en vaatziekten.

  4. Winterlamp

    Er zijn speciale lampen die speciaal witlicht stralen en daarmee zorgen voor de aanmaak van vitamine D. Bijvoorbeeld handig als het voor u lastig is om dagelijks even naar buiten te gaan. Heeft u interesse in een daglamp? Het aanbod hierin is groot. Uw zorgorganisatie kan u hierin adviseren.

  5. Gezond eten 

    Gezonde voeding is erg belangrijk. Het geeft uw lichaam energie. Voor de meeste personen geldt dat een gevarieerd voedingspatroon erg belangrijk is. Wist u dat bepaald voedsel kan zorgen voor een beter humeur en lichaam? Vermijd suiker, eet eens wat vaker een banaan, een (gebakken of gekookt) ei en zet eens wat vaker zalm op tafel.

Delen op Social Media!

Gerelateerde artikelen